وبلاگ شخصي اكبر زواري رضائي
MUHASEBE - FİNANSMAN VE DÜŞÜNCELERİM
تاريخ : جمعه 6 خرداد 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي

هرچند در قوانين ايران بارها واژه قاچاق كالا به كار رفته است، اما هيچ‌گاه تعريف دقيقي از آن ارائه نشده و قانونگذار به ذكر مصاديق آن اكتفا كرده است، اما در مجموع قاچاق كالا را مي‌توان فعاليت اقتصادي غيرقانوني دانست كه طي آن كالا خارج از مبادي رسمي به كشور وارد و يا از آن خارج مي‌شود بدون آنكه بر آن نظارتي انجام و يا حقوق دولت از آن اخذ شود.


آرديني اوخو
گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: اقتصاد
تاريخ : پنجشنبه 5 خرداد 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي

واژه يارانه (Subsidy)، در لغتنامه بطور كلي كمك رايگان و اعانه (مالي) دولت به مردم در زمانهاي معين معنا شده است و عبارتست از نوعي حمايت دولت از قشر خاصي (در برخي موارد كل جامعه)، در دوره هاي زماني خاص يا اضطراري، به منظور تامين رفاه اجتماعي از طريق كاهش هزينه ها
يارانه، كمك، كمك مالي، اعانه، امداد، كمك مالي يا معادل آن كه به يك خدمت داده شود گرچه از نگاه سود اين خدمت اقتصادي نباشد ولي از حيث رفاه عمومي لازم است. از بخششها و كمك هاي رايگان مالي كه دولت به دستگاه تابعه خود به منظور كمك به يك خدمت عمومي مي دهد نيز به همين نام ياد مي شود.
سوبسيد،كمك مالي،اعانه و يا كمك هاي بلاعوض به توليد كنندگان و مصرف كنندگان برخي از كالاها و خدمات نيز معني شده است. همچنين عنوان شده است كه پرداخت كمك مالي (يارانه) مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد مانند پايين نگه داشتن سطح قيمت (از طريق افزايش قدرت خريد واقعي خريداران) و يا حفظ روند توليد يك كالاي معين.
بهرحال پرداخت يارانه مي تواند از طريق تحريف قيمتهاي بازار و هزينه توليد، منجر به تخصيص نامطلوب منابع گردد. هر چند كه اين امكان نيز وجود دارد كه اين اختلالات را (از طريق آثار خارجي) جبران كند

تاريخچه يارانه در جهان
آدام اسميت، بنيانگذار مكتب كلاسيك ها از مخالفان جدي دخالت دولت در فعاليتهاي اقتصادي بود و هم اكنون نئوكلاسيكها با اندك تغييراتي بيانگر اين انديشه مي باشند. اين بينش تا قبل از جنگهاي جهاني بر اقتصاد غرب حاكم بود اما با بروز جنگ و پديدار شدن تورم همراه با ركود شديد اقتصادي، انديشه هاي جديد همچون انديشه هاي اقتصادي كينيز قوت گرفت كه در آن دولت به عنوان يكي از مهم ترين عوامل تنظيم كننده و تعديل كننده فعاليت هاي اقتصادي مطرح مي باشد. با اعمال اين سياست و بهبود اقتصاد غرب، بتدريج كنترل در بخش سياستگذاري مالي و پولي و اداره بخش عمومي در اقتصاد به دولت سپرده شد و بهر حال از همين دوران كه با شروع جنگ جهاني دوم مصادف بود پرداخت يارانه به مفهوم امروزي شكل گرفت.

در دوران پس از جنگ نيز كشورها با روي اوردن به اقتصاد و در واقع ادامه جنگ از طريق جنگ سرد، به دنبال رشد و توسعه اقتصادي، ناگزير از حمايت گسترده از توليد و تجارت محصولات خود بودند و اين مساله تا به امروز گسترش چشمگيري داشته است.

در حال حاضر يارانه پرداختي به بخش كشاورزي در قالب يارانه هاي توليدي و تجاري، يكي از اقلام مهم هزينه هاي دولت در كليه كشورها از جمله كشورهاي صنعتي، در حال توسعه و سوسياليستي مي باشد، به طوري كه در سالهاي اخير با افزايش چشمگير و قابل توجه اين يارانه ها در كشورهاي صنعتي تلاشهاي بين المللي براي كاهش آن اغاز گرديده است. همان گونه كه در حال حاضر جغرافياي اقتصادي كشورهاي جهان گوياي دسته بندي كشورها به پيشرفته صنعتي و در حال توسعه است ماهيت اين يارانه ها و انگيزه پرداخت آن در هر يك از اين گروه كشورها تا حدود زيادي با يكديگر متفاوت است.

تاريخچه يارانه هاي توليدي در ايران
نخستين جهت گيريهاي حمايتي دولت در بخش كشاورزي در ايران به دوره صفويه مربوط مي شود. در دوران صفويه نوعي تخفيف هاي مالياتي و بعدها در دوران قاجار سياستهايي درجهت توسعه زراعت اتخاذ گرديد، كه در آن دادن بذر و مساعده به مستاجر پيش بيني شده بود. اما دخالت مستقيم دولت در عرضه و تقاضا (توليد) در ايران از سال 1311 و با تصويب قانوني جهت تاسيس سيلو در تهران، به منظور خريد و ذخيره گندم توسط سازمان غله، براي مقابله با كمبودهاي احتمالي آغاز شد. در سال 1315 به سبب بارندگي به موقع، افزايش قابل ملاحظه اي در عرضه گندم به بازار پديد آمد. افزايش عرضه بر ميزان تقاضا سبب كاهش شديد قيمت گرديد. در همان سال دولت به منظور حمايت از كشاورزان از طريق سازمان غله گندم را با قيمت بالاتر از قيمتهاي بازار خريداري كرد. تا سال 1321 هدف از دخالت دولت در بازار غلات، حمايت از كشاورزان و همچنين تهيه و ذخيره گندم و بخصوص تهيه نان ارزان براي مصرف كنندگان كم درآمد شهري بود .

ايران اولين نظام سهميه بندي همراه با يارانه را در زمان جنگ جهاني تجربه نموده است و اين در حالي است كه سابقه پرداخت يارانه به مفهوم كنوني آن به دهه 40 مي رسد كه اين يارانه ها براي گوشت و گندم پرداخت مي شد، اما رقم آن قابل توجه نبود و تا قبل از افزايش درآمد نفت به دليل رشد اقتصادي متعادل و نرخ تورم اين يارانه ها اندك بود.

كل ميزان پرداخت يارانه دولت بابت تفاوت خريد و فروش كالاهاي اساسي تا سال 1351 يعني، پايان برنامه چهارم، 1668 ميليون ريال بوده است كه اين مقدار تنها حدود 4/1 درصد يارانه در سال 1354 مي باشد.

تا قبل از انقلاب، در مردادماه 1353 دولت اقدام به تاسيس و تشكيل صندوقي بنام صندوق حمايت از مصرف كننده نمود و در سال 1356 سازمان حمايت از توليد كنندگان و مصرف كنندگان تاسيس شد كه تمامي وظايف صندوق به اين سازمان محول شد. بعد از پيروزي انقلاب تغييراتي در تشكيلات اجرائي و نحوه توزيع كالاهاي مشمول يارانه به وجود آمد. به علت محدوديتهاي اقتصادي ناشي از جنگ و تحريم اقتصادي كه زمينه عرضه متناسب كالاها اعم از توليدات داخلي و وارداتي را دچار نوسان و تنگناهاي مختلف كرده بود، امر قيمت گذاري بصورت گسترده از سال 1360 توسط سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان به مرحله اجرا درآمد. در دوران قبل از 1368 سياست تثبيت اقتصادي دنبال مي شد كه فراگيري، استمرار و فزاينده بودن از ويژگي سياستهاي حمايت در اين دوران بود و در واقع همه بنوعي يارانه دريافت مي كردند، در هيچ مرحله اي پرداخت يارانه قطع نمي شد و در حد سقف معيني متوقف نبود، در حاليكه در سالهاي بعد از آن به تدريج سياست تعديل اقتصادي جايگزين آن شد كه در اين سياست پرداخت يارانه هدفمندتر شد و تنها گروه هاي هدف يارانه دريافت مي كنند و در آن يارانه ها كاهنده و در نهايت حذف خواهند شد.

در دوره بعد از انقلاب درصد اختصاص يارانه به توليد كالاهاي اساسي افزايش يافت, به طوري كه متوسط يارانه هاي توليدي نسبت به كل يارانه هاي پرداختي از 7/13 درصد در قبل از انقلاب به 2/25 درصد در سال 1368 افزايش داشته است. با پايان يافتن جنگ و در پي انگيزه خودكفايي در توليد محصولات كشاورزي بخصوص گندم ميزان يارانه نهاده هاي توليد شامل كود، سم و بذر روندي بشدت افزايش يافت كه اين مساله در بخش هاي بعدي به تفصيل بررسي مي شود.

طبقه بندي يارانه
تنوع و پيچيدگي محاسبات و كاربردهاي گوناگون يارانه ها و همچنين تاثيرات و نتايج گوناگوني كه روش پرداخت يارانه مي تواند داشته باشد، ضرورت طبقه بندي و تفكيك آن را بيشتر نمايان مي كند. به نسبت گستردگي وظايف دولت در اقتصاد، يارانه ها مي توانند از تنوع بيشتري برخوردار باشند. همچنين با توجه به گستردگي موارد پرداخت و منابع و مصارف آن، مي تواند به شكلهاي گوناگوني طبقه بندي شود كه در اينجا به طور مختصر به آنها اشاره شده است:
1- يارانه بر اساس هدفهايي كه دولت از پرداخت آنها دنبال مي كند شامل :يارانه اقتصادي، يارانه اجتماعي، يارانه سياسي و يارانه توسعه اي.
2- يارانه بر اساس حسابهاي ملي شامل: يارانه مستقيم و يارانه غير مستقيم.
3- يارانه بر اساس انعكاس هزينه هاي آن در حسابهاي ملي شامل يارانه پنهان و يارانه آشكار.
4- يارانه بر اساس موضوع مورد كمك شامل: كود، سم، بذر، شكر، روغن، گندم و ... .
5- يارانه بر اساس مرحله اي كه كالا يا خدمت مشمول دريافت آن مي شود شامل: يارانه توليدي، يارانه مصرفي، يارانه توزيعي، يارانه صادراتي، يارانه وارداتي و يارانه خدماتي.



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: اقتصاد
تاريخ : پنجشنبه 5 خرداد 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي

موري روتبارد
مترجم: ياسر ميرزايي
منبع: كتاب Making Economic Sense
آمريكا مزين به تعداد زيادي افسانه‌هاي اقتصادي است كه تفكر عامه را در مورد مسائل مهمي منحرف كرده است و منجر شده ما سياست‌هاي خطرناك و فاسد دولت را بپذيريم. در اين جا ده تا از خطرناك‌ترين اين افسانه‌ها را نام مي‌برم و تحليل مي‌كنم كه اشتباه آنها چيست. 


آرديني اوخو
گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: اقتصاد
تاريخ : سه شنبه 3 خرداد 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي

در خبرها آمده است كه وزارت نفت برنامه اي در دست دارد كه بر اساس آن در طول برنامه پنجم 75 ميليارد دلار در بخش پايين‌دستي و 125 ميليارد دلار در بخش بالادستي سرمايه‌گذاري خواهد كرد.مجموع اين سرمايه گذاري ها 210 ميليارد دلار خواهد بود.با قيمت ها و درآمدهاي فعلي ايران از نفت، اين مقدار پول معادل سه سال درامد نفت ايران است. به عبارتي، با توجه به اينكه طول برنامه پنجم بنا به تعريف پنج سال است، وزارت نفت انتظار دارد كه 60 درصد درآمدهاي نفتي به اين وزارت خانه باز گردانده شود كه دوباره در بخش نفت سرمايه گذاري شود. اگر قيمت نفت به حدود 45 دلار برسد، آنگاه بودجه اي كه اين وزارتخانه براي توسعه درخواست كرده است از درآمدهاي نفتي در كل ساليان برنامه پنجم بيشتر خواهد بود. مخارج جاري وزارتخانه را هم بايد به اين عدد اضافه كرد تا ابعاد تقاضا در مقايسه با اقتصاد ايران بيشتر روشن شود.

من واقف به ميزان نياز به سرمايه گذاري در صنعت نفت ايران نيستم اما شك دارم كه سرمايه گذاري با اين ابعاد در صنعت نفت ايران ضرورت داشته باشد. واقعيت اين است كه وزارت نفت ايران همان بازي را دنبال مي كند كه همه وزارتخانه ها و موسسات ايران در پي آن هستند. استراتژي همه وابستگان به دولت جذب حداكثر بودجه از دولت و به هر قيمت است. به جاي آنكه وزارتخانه ها و نهادها به دنبال ماموريتي باشند كه ارزشي براي جامعه ايجاد مي كند به دنبال حداكثر كردن بودجه خود هستند. البته جاي انكار نيست كه هر وزارتخانه و نهادي كه موجود است ارزشي هم ايجاد مي كند. اما سوالي كه مجلس و دولت بايد از خود بپرسند اين است كه در مقابل پول مردم كه به وزارتخانه ها و نهادها داده شده است اين چه ارزش و چه خدمتي است كه مردم در مقابل دريافت كرده اند. اگر از اين زاويه به موضوع بودجه نگاه شود آنگاه فلسفه وجودي بسياري از نهادها و موسسه ها به زير سوال مي رود.



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: اقتصاد
تاريخ : دوشنبه 2 خرداد 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي

شما ممكن است از زبان يك فرد مسن شنيده باشيد كه در گذشته چقدر همه چيز در مقايسه با روزهاي كنوني متفاوت بوده است. ديدن يك فيلم هزينه اي كم براي شمادر بر داشته است. در آن زمان هر گالن بنزين ۳۰ سنت دادوستد مي شد. يك خودرو مدل جديد فقط پنج هزار دلار قيمت داشت. در حالي كه در فاصله چند سال قيمت ها افزايش يافته كه اين رشد گاهي اوقات بسيار شديد نيز بوده است. تماشاي يك نمايش در حال حاضر ۱۰ دلار هزينه در بر دارد. هر گالن گاز بيش از دو دلار معامله مي شود و ماشين هاي با قيمت كمتر از ۱۵ هزار دلار كمتر مشاهده مي شود.
اين تورم است. تورم وقتي رخ مي دهد كه از ارزش يك واحد پول خاص در يك دوره زماني معين كم شود. دو عامل مهم در افزايش نرخ تورم مؤثرند: «برداشت و نگرش مردم نسبت به ارزش ها و قيمت ها و اصول و مباني اقتصادي در خصوص عرضه و تقاضا». ما تا به حال بارها به بررسي تأثير نگرش عمومي نسبت به ارزش واحدهاي پولي بر ارزش واقعي آنها پرداخته ايم. تأثيرمستقيم اين امر بر روي ارزش واحدهاي پولي، افزايش تورم را موجب مي شود. در زماني كه هنوز پشتوانه تغييرات ارزش واحدهاي پولي بر مبناي طلا بود، نگراني مردم در خصوص ناتواني دولت و يا بانك ها درحمايت از پول نقدآنها افزايش نرخ تورم را در پي داشت.
به عنوان مثال با وجود خريد و فروش هر اونس طلا به ارزش يك دلار، مردم بر اين باورند كه دولت فقط نيمي از طلاي مورد نياز آنها را براي خريد در اختيار دارد، به اين ترتيب اين نگرش نقطه عطفي براي خريد و فروش هر نيم اونس طلا به قيمت يك دلار به حساب مي آيد. با آگاهي از نقش مؤثر نگرش عمومي در ارزش واحدهاي پولي رايج در جهان، بسيار آسانتر خواهد بود اگر ما به تأثير بالاي اين عامل در تغيير ارزش واقعي واحد پولي در بازارهاي جهاني نگاهي بيندازيم. همچنين به عنوان نمونه بهتر است بگوييم كه در حال حاضر يك دلار آمريكا، پنج فرانك فرانسه معامله مي شود.
در همين اثناء مقامات دولت آمريكا از سياست هاي اقتصادي اين كشور در جهت كاهش ارزش دلار در بازارهاي جهاني خبر داده و پيش بيني كردند در روزهاي آينده هر دلار آمريكا، سه فرانك فرانسه معامله شود. مقامات آمريكايي احتمالاً جذب سرمايه گذاران خارجي را از عوامل مؤثر در تلاش به سوي كاهش ارزش دلار در بازارهاي جهاني عنوان مي كنند. در مقايسه با موقعيت هاي مشابه اقتصادي در سال هاي گذشته، در روزهاي آينده شاهد كاهش شديد ارزش دلار در سطح جهان خواهيم بود. اين به آن علت است كه اظهارنظر مقامات آمريكايي در خصوص كاهش آن در روزهاي آينده مردم را نيز به كاهش ارزش دلار مطمئن ساخته و اين امر كاهش ارزش دلار را در روزهاي آينده به دنبال خواهد داشت.
در شرايط كنوني تأثير مشابه اين امر را مي توان در اوضاع آشفته بورس آمريكا مشاهده كرد كه خود سيستمي منحصر به فرد براي واحدهاي پولي به شمار مي رود. براي نمونه در پي اعلام كاهش درآمد يك شركت تجاري، ارزش سهام آن نيز در چند دقيقه كاهش مي يابد. مشكلات موجود درعرضه و توليد از نقش مؤثري در تغييرات نرخ تورم برخوردار است. درطول تاريخ دولت هاي مختلف با چاپ اسكناس بيشتر سعي در حل مشكلات مالي خود داشته اند. اين امر كاهش شديد ارزش واحدهاي پولي به ويژه در بازارهاي مدرن امروزي در جهان كه به واسطه تغييرات قيمت طلا حمايت نمي شوند را، موجب مي شود. دو برابر شدن ميزان دلار موجود در اقتصاد جهاني، ارزش دلار را نصف مي كند. بعد از جنگ جهاني اول، آلمان مجبور به پرداخت ۳۳ ميليارد دلار غرامت جنگي شد.
پرداخت اين ميزان غرامت براي يك كشور تقريباً غيرممكن بود، بنابراين تنها راه حل اين مشكل افزايش چاپ اسكناس بي ارتباط با هرگونه افزايش يا كاهش ارزش طلا در بازارهاي جهاني به شمار مي آمد. اين امر بيشترين افزايش نرخ تورم را در سال هاي طولاني موجب شد. تا اواخر سال ،۱۹۲۳ هر سنت آمريكا ۴۲ ميليارد مارك آلمان معامله مي شد. اين امر در نهايت منجر به پرداخت ۷۲۶ ميليارد مارك آلمان براي خريد هر سنت آمريكا شد. اين در حالي است كه در سال ۱۹۱۹ هر سنت آمريكا، فقط يك مارك آلمان ارزش داشته است.



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: اقتصاد
تاريخ : یکشنبه 1 خرداد 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي

دنياي اقتصاد- بانك مركزي در تازه‌ترين گزارش آماري خود خبرداده است كه حال و روز اجاره‌نشين‌ها آن‌طور كه خودشان مي‌گويند، نيست؛ بانك‌مركزي اعلام كرده در طول سال89، نرخ اجاره حداكثر 4/7 درصد افزايش يافته است؛ اما مستاجرها مي‌گويند در اغلب اجاره‌نامه‌هايي كه تابستان پارسال منعقد شده، دو برابر نرخ بانك‌مركزي، رشد اجاره‌بها اتفاق افتاده است؛ در اين باره، مدير كل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد وزارت مسكن با اشاره به اينكه، نرخ تورم طي يك‌سال گذشته بالاتر از نرخ رشد اجاره بوده، تصريح مي‌كند: بانك‌مركزي براي محاسبه نرخ رشد اجاره‌بها استاندارد عمل كرده و التهاب اجاره اثر رواني كاهش نرخ سود بانكي بوده‌است.
 

 


آرديني اوخو
گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: اقتصاد
تاريخ : شنبه 31 اردیبهشت 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي

شناختن ميلياردرهاي ايراني زياد سخت نيست. به مدد افزايش قيمت مسكن ظرف چندسال گذشته هركس بالاتر از خيابان انقلاب تهران،خانه داشته باشد بايد او را جزو ميلياردرها به حساب آورد اما دراين ميان هستند كساني كه نه فقط آزروي خانه اي كه دارند،كه از روي سهام و كارخانه و توليدشان مي شود فهميد كه چقدر دارايي دارند.

به گزارش البته بازهم اثبات اين كه آدم ها در بورس چقدر سهم دارند يا ارزش داراييهاي منقول وغيرمنقول آنها چقدر است بسيار سخت تر از آن است كه فكرش را مي كنيم چه آن كه در ايران نه نظام مالياتي شفاف است ونه آدم ها علاقه اي به خود اظهاري دارند.

با اين وجود ميتوان به برخي دارايي هاي قابل اثبات اشاره كرد كه يا در ترازنامه شركتها مشهود است يا آن قدر بزرگ ومشهوراست كه امكان تكذيب آن وجود ندارد.


آرديني اوخو
گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: اقتصاد
تاريخ : شنبه 31 اردیبهشت 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي

به‌ گزارش اداره مركزي آمار آلمان، در سه ماهه نخست سال‌ جاري ميلادي حجم صادرات آلمان به جمهوري اسلامي ايران ۱۷ درصد كاهش يافت و به ۷۶۷ ميليون يورو رسيد. صارات ايران به آلمان نيز در همين مدت ۱۱ درصد كم شد.


آرديني اوخو
گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: اقتصاد
تاريخ : شنبه 31 اردیبهشت 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي

سيد عماد حسيني


آرديني اوخو
گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: اقتصاد
تاريخ : شنبه 31 اردیبهشت 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي

رياضي‌دانان با شبيه‌سازي شبكه تجارت جهاني توانسته‌اند آزمون تنش براي اقتصاد جهاني تهيه كنند. اگر چين دچار ركود شود، بقيه دنيا چقدر آسيب خواهد ديد و رابطه تجاري كدام دو كشور در زمين مهم‌ترين است؟

مهم‌ترين خط تجاري جهان كدام است؟


آرديني اوخو
گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: اقتصاد
یارپاق لار: [1] [2] [3] [4]
آرشیو
سون یازی لار
یولداش لار
سایغاج
ایندی بلاق دا : نفر
بوگونون گؤروشو : نفر
دونه نین گؤروشو : نفر
بوتون گؤروش لر : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
باخیش لار :
یازی لار :
یئنیله مه چاغی :