وبلاگ شخصي اكبر زواري رضائي
MUHASEBE - FİNANSMAN VE DÜŞÜNCELERİM
تاريخ : دوشنبه 23 آبان 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي
تاريخ : دوشنبه 23 آبان 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي

بر اساس ماده يك آيين نامه جشنواره خوارزمي فعاليتهاي پژوهشي بدينگونه تعريف شده اند:
طرح هاي تحقيقاتي بنيادي تحقيقات بنيادي عبارت است از كاوشهاي اصيل و بديع به منظور افزايش اندوخته هاي علمي و درك بهتر پديده هاي طبيعي. انساني اجتماعي. فرهنگي و... پژوهشهاي بنيادي را مي توان به دو گروه زير تقسيم كرد:
پژوهشهاي بنيادي محض: آن دسته از پژوهشهاي بنيادي است كه بدون توجه به كاربردهاي عملي و به منظور گسترش مرزهاي دانش صورت مي گيرد.
پژوهشهاي بنيادي راهبردي: آن دسته از پژوهشهاي بنيادي است كه به منظور فراهم ساختن زمينه علمي لازم براي حل مسائل جاري و آتي انجام مي شود
طرح هاي تحقيقاتي كاربردي هر نوع كاوش اصيل به منظور كسب دانش علمي و فني جديد كه براي آن كاربرد ويژه اي در نظر گرفته شود.
طرحهاي اختراعي و ابتكاري طرحهاي اختراعي: عبارتست از ايده جديدي كه عملاٌ راه حل يك مشكل فني و يا علمي را ارائه مي نمايند. اين طرح ها بايد اجرا شده باشند و يك محصول و نتيجه جديدي را كه قبلاٌ وجود نداشته پديد آورند. اختراعات ارائه شده به جشنواره بايستي داراي گواهي ثبت اختراع از اداره مالكيت صنعتي و گواهي فني اختراع از سوي سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران باشند. طرحهاي ابتكاري: هر نوع راه حل فني مربوط به شكل. ساختمان يا تركيب يك شيء كه موجب بهبود مصحول گردد. ابتكار ناميده مي شود. اين طرحها به نوعي مهندسي معكوس يا مشابه سازي است كه با توجه به شرايط خاص كشور و امكانات موجود. تغييراتي در روش ساخت و يا بهبود مصنوع. مورد توجه قرار مي گيرد.
طرح هاي دين و دانش طرحهاي دين و دانش عبارتست از تحقيق در مباحث مختلف علوم و فنون ديني كه توسط حوزه هاي ديني و پژوهشگران مختلف سراسر كشور صورت مي گيرد كه به لحاظ تحقيقاتي از ويژگيهاي طرحهاي بنيادي يا كاربردي برخوردار باشد. تبصره. طرحهاي دين و دانش در دفتر دين و دانش به وسيله هياتي متشكل از اساتيد حوزه قم (طبق آيين نامه مربوطه (بررسي و انتخاب مي شوند و از طريق كميته علوم انساني اقدام ميگردد.



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: روش تحقيق
تاريخ : دوشنبه 23 آبان 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي

 

در حـال حـاضـر بـرخي ناآگاهانه واژه تحقيق را در مواردي به كار مي برند كه مـوجـب سـوء تـفـاهم مي شود, بدين معني كه درمواردي رونويسي از برخي از صـفـحـات يـك يـا چـند كتاب و چيدن آن ها در كنار يكديگر را نيز تحقيق نام نـهاده اند, در حالي كه تحقيق يك فرآيند پيچيده اي است كه شامل مجموعه اي مـنـظم از اعمال ويژه همراه با كاربرد فنون خاص به منظور پاسخ گويي به يك سـوال مـعـيـن مي باشد. در اين فرآيند, همچنان كه بيان شد, يك سؤال اساسي وجود دارد و نيز فرضيه يا فرضيه هايي كه به آزمون گذاشته مي شود . بـنـابراين , تحقيق عبارت است از جست و جو در امري به منظور دست يافتن به واقـعـيـت و حـقـيقت آن امر كه داراي اصول وروش هاي مخصوص به خود نيز مـي بـاشـد.(الـبـته در قلمرو علوم مختلف اصول و روش هاي تحقيق از يكديگر متفاوتند.) امامطالعه , به معني خواندن كتاب يا هر نوشته ديگري مي باشد كه به مـنظور دقت در آن و يا افزايش اطلاعات صورت مي گيرد.اگر چه مطالعه نيز روش هـاي خـاص خـود را دارد و از اصـول و قـواعد معيني پيروي مي كند ولي هـرگز نبايد اين دو را به جاي يكديگر به كار برد, زيرا اصول و روش هاي مطالعه در مقايسه با اصول و قواعد حاكم بر تحقيق , چندان پيچيده و گسترده نيستند. استادان در برخي از درس هاي دانشگاهي نيز, به منظور آشنا كردن دانشجويان بـه كـتـاب هـا و مـنابع مختلف هر در س , از آن هامي خواهند كه درباره مساءله خـاصي از موضوع درسي خور گزارشي تهيه كنند, چنين كاري را نيز نبايد يك تـحقيق ناميد. هدف از تهيه اين گونه گزارش هاي درسي , كمك به يادگيري دانشجويان از طريق جست و جو و مطالعه منابع مختلف است . ايـن نـوع كار عملي كه در اصطلاح دانشگاهي (يا مقاله يا گزارش) درسـي نـامـيده مي شود فاقد ويژگي هاي يك تحقيق است و نبايد با آن اشتباه شـود. بـه طـور كـلـي در مـواردي كه هنوز دانشجويان , درس روش تحقيق را نـگـذرانـده انـد, امـكـان تـهيه يك مقاله تحقيقي وجود ندارد, اگر چه مراجعه دانـشجويان به كتاب هاي مختلف و تهيه گزارش نسبت به برخي از موضوعات درسي هم امكان پذير است و هم مي تواند در فراگيري بهتر دروس مفيد باشد.
منبع: درآمدي بر روش تحقيق در علوم سياسي، نوشته اسماعيل جهانبين



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: روش تحقيق
تاريخ : دوشنبه 23 آبان 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي
تاريخ : دوشنبه 23 آبان 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي

كميسيون بررسي نشريات علمي كشور مرجع تعيين اعتبار علمي مجله‌هاي علمي كشور است. در آيين نامه كميسيون تعريف فشرده اي از مقالات اين دو نوع مجله ارائه شده است، اما در ادامه تعريف جامع­تري را مشاهده خواهيد كرد:
1) مقالات علمي-پژوهشي: هر توليدي كه به دنبال جستجوي حقايق و براي كشف بخشي از معارف و نشر آن در  ميان مردم و به قصد حل مشكلي يا بيان انديشه اي در موضوعي از موضو ع هاي علمي، از طريق مطالعه اي نظام مند، براي يافتن روابط اجتماعي ميان پديده هاي طبيعي به دست آيد و از دو خصلت اصالت و ابداع برخوردار باشد و نتايج آنها به كاربردها، روشها و مفاهيم و مشاهدات جديد در زمينه علمي با هدف پيشبرد مرزهاي علمي و فن آوري منجر گردد، علمي - پژوهشي قلمداد مي شود. مخاطبين اصلي اين گونه مجلات پژوهشي، اساتيد دانشگاهها، دانشجويان دوره هاي دكتري و كارشناسي ارشد، پژوهشگران شاغل در مراكز علمي، تحقيقاتي و توليدي هستند.
2) مقالات علمي-ترويجي: اين گونه مقالات به مقالاتي گفته مي شود كه به ترويج يكي از رشته هاي علوم مي پردازد و سطح آگاهيها و دانش خواننده را ارتقاء مي بخشند و او را با مفاهيم جديد علمي آشنا مي سازد. اين گونه مقالات مي توانند به صورت تأليف و يا ترجمه باشند . اصولاً مقالات ترويجي فقط براي اشاعه دانش بشري و عالمانه كردن آن و جهان پيراموني آن است و هدف ديگري ندارد. اينگونه مجلات دستاوردهاي علمي، فني و حرفه اي آموزنده و جالب را به زباني ساده براي افراد داراي تحصيلات دانشگاهي، دانش آموزان سالهاي بالاي دبيرستانها، صنعتگران، مخترعين، مبتكرين و افراد داراي تحصيلات غيركلاستيك ارائه ميدهند.



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: روش تحقيق
تاريخ : دوشنبه 23 آبان 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي
تاريخ : دوشنبه 23 آبان 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي
تاريخ : چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي
مولف: دكتر احمد فرامرز قراملكي
موضوع: روش شناسي تحقيق
سال انتشار(ميلادي): 2005
وضعيت: تمام متن
منبع: سايت حوزه نت


پايگاه مقالات علمي مديريت


چكيده: تدوين مقاله‌ي علمي براي انتشار در مجله‌هاي علمي بويژه در محيط‌هاي دانشگاهي شيوه متعارفي براي توليد‌كنندگان و دست‌اندركاران مسائل علمي است صرف‌نظر از آثار حقوقي- اداري و استخدامي مقالات علمي اساساً هر نويسنده‌اي علاقه‌مند است حاصل كار خود را در مجله يا نشريه‌اي منتشر كند و آن را به اطلاع علاقه‌مندان برساند. ضمن اينكه غالباً محققان اعم از دانشجويان تحصيلات تكميلي يا استادان يا مجريان پروژه‌ها ناگزيرند از كار خود مقاله‌اي ارائه دهند. انتشار مقالات علمي از سوي ديگر بر ارتقاي منزلت اجتماعي و اشتهار علمي نويسنده در جامعه تأثير مثبت دارد. اين نوشتار، در صدد بيان اصول و فنون پژوهش است، مسأله اصلي در اين مقام را چنين مي توان تقرير كرد: مقاله هاي پژوهشي چه تمايز ساختاري با مقاله هاي ترويجي، اطلاع رساني و آموزشي دارند. در تدوين مقاله هاي پژوهشي چه اصولي را بايد رعايت كرد؟ پاسخ به اين مسأله را با مقدمه اي فراگير، در زمينه مراحل مختلف فرايند تحقيق ارائه مي كنيم.


آرديني اوخو
گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: روش تحقيق
یارپاق لار: [1] [2]
آرشیو
سون یازی لار
یولداش لار
سایغاج
ایندی بلاق دا : نفر
بوگونون گؤروشو : نفر
دونه نین گؤروشو : نفر
بوتون گؤروش لر : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
باخیش لار :
یازی لار :
یئنیله مه چاغی :