وبلاگ شخصي اكبر زواري رضائي
MUHASEBE - FİNANSMAN VE DÜŞÜNCELERİM
تاريخ : چهارشنبه 30 آذر 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي

كارشناسان معتقدند افزايش قيمت ارز در بازار داخلي باعث حركت نقدينگي به سمت بازار ارز و همچنين طلا شده و سياست‌هاي بانك مركزي در كنترل حركت‌هاي سوداگرانه بازار كمتر موفق بوده است.

به گزارش همشهري، ابتداي سال‌جاري، بخش زيادي از نقدينگي جامعه به سمت بازار سرمايه و بورس تهران حركت كرد اما اين رويه همزمان با نزول شاخص‌هاي بازار سهام در تابستان و پاييز تغيير كرد و سرمايه‌گذاران به فكر بازار‌هاي جايگزين افتادند. در چنين شرايطي سياست‌هاي نامشخص بانك مركزي زمينه افزايش قيمت ارز و طلا را به‌وجود آورد و سبب شد نقدينگي به سمت اين بازار‌ها حركت كند. اين موضوع همچنين باعث شد، ظرف روز‌هاي گذشته قيمت دلار از مرز 1515 تومان ويورو از مرز 1920 تومان عبور كند، ضمن اينكه قيمت رايج ارز‌هاي ديگر نظير پوند انگلستان، دلار كانادا، ريال عربستان سعودي، درهم امارات و همچنين دينار كويت هم در طول روز‌هاي گذشته افزايش يافته است. همه اين عوامل دست به دست هم داده است تا نقدينگي زيادي از بازار سرمايه خارج شود و به سمت بازار طلا و ارز حركت كند. به اعتقاد كارشناسان اين شرايط وضعيت اقتصادي كشور را وارد منطقه خطر و بحران كرده است.

در همين رابطه شاهين شايان‌آراني كارشناس ارشد بازار سرمايه نسبت به افزايش قيمت ارز و تبعات زيان‌بار افزايش قيمت ارز به بانك مركزي هشدار داد و تاكيد كرد: قطعا افزايش قيمت ارز باعث مي‌شود نقدينگي از سمت بازار‌هاي ديگر از جمله بازار سرمايه بي‌محابا براي فعاليت‌هاي سوداگرانه و سود بيشتر به سمت ارز و طلا حركت كند و اين در حالي است كه كالاهايي مانند طلا و ارز در هيچ كجاي دنيا به‌منظور سود‌آوري استفاده نمي‌شوند.

وي تا كيد كرد: ارز و طلا براي سرمايه‌گذاري ساخته نشده‌اند و در هيچ‌كجاي دنيا اينگونه نيست كه هر كس مقداري ارز خريداري كند به اميد اينكه ظرف چند ماه 20درصد سود به دست بياورد. ارز مصارف خود را دارد و در واقع براي انجام فعاليت‌هاي اقتصادي مصرف مي‌شود نه فعاليت‌هاي سوداگرانه.

وي با بيان اينكه بانك مركزي بايد سياست‌هاي روشن، شفاف و قاطعي در اين زمينه اتخاذ كند، تاكيد كرد:بازار ارز به سمت بي‌ثباتي و تلاطم پيش مي‌رود و فعالان اقتصادي با توجه به اينكه از سياست‌هاي آينده بانك مركزي و همچنين آينده قيمت‌ها اطلاعي ندارند از اين موضوع متضرر مي‌شوند، بنابراين بايد هر چه سريع‌تر بازار به سمت ثبات پيش برود و از اين فضاي غبارآلود خارج شود و اين كار وظيفه بانك مركزي است.

شايان‌آراني تصريح كرد: در تمام دنيا بانك‌هاي مركزي مكلف به اعمال سياست‌هاي تنظيم بازار هستند و بانك مركزي در ايران هم امكانات و اختيار آن را دارد و هم مكلف به انجام اين كار است و اگر سياست‌هاي شفاف و روشني اعمال نكند روز به روز بر تلاطم بازار افزوده مي‌شود و نقدينگي به سمت بازار‌هاي تورم‌زا حركت مي‌كند و از سمت بازار‌هايي كه ارز مفيد اقتصادي خلق مي‌كنند نظير بازار سرمايه فاصله مي‌گيرد.

بانك مركزي مقصر است

در همين رابطه حسين اسدي‌نيا كارشناس بازار سرمايه هم در‌اين‌باره به همشهري گفت: هر چند با افزايش قيمت ارز، ميزان سود شركت‌هاي صادر‌كننده نظير شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات پتروشيمي، فولاد و معادن افزايش پيدا مي‌كند اما در كل، افزايش قيمت ارز زيان‌هاي زيادي براي بازار سرمايه دارد و باعث حركت نقدينگي از بازار سرمايه به سمت بازار‌هاي ديگر مي‌شود. وي تصريح كرد: قيمت طلا در واقع شاخصي براي سنجش ترس است؛ به معناي اينكه هر زمان كه ترس اقتصادي افزايش مي‌يابد قيمت طلا رشد مي‌كند و هرگاه اين ترس كاهش پيدا مي‌كند متناسب با آن قيمت طلا هم كاهش مي‌يابد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه دليل خروج نقدينگي از بورس تهران به سمت بازار‌هاي ديگر نظير طلا و ارز چيست، گفت: طبيعي است افزايش قيمت در اين بازار سرمايه‌گذاران را به سمت اين بازار‌ها مي‌كشاند و عامل اين افزايش قيمت در بازار ارز به‌طور مستقيم بانك مركزي و سياست‌هاي عجيب و غريب آن است.

وي تاكيد كرد: اشتباه‌هاي بانك مركزي و نداشتن يك سياست شفاف و درست باعث شده همه به سمت بازارهاي طلا و ارز هجوم ببرند و در اين ميان بازار‌هايي مانند بازار سرمايه مظلوم واقع شوند، اين در حالي است كه بخشي از اين نقدينگي نيز در حال خروج از بانك‌هاست.

اسدي‌نيا ادامه داد: افزايش قيمت ارز و همچنين اثر آن روي شركت‌هاي صادر‌كننده باعث شده تا ميانگين نسبت قيمت به درآمد بازار سهام به محدوده5.5 مرتبه برسد، ضمن اينكه پيش‌بيني من اين است كه اين نسبت با اعلام پيش‌بيني سود شركت‌ها براي سال 91 حتي به 5 مرتبه هم خواهد رسيد و اين براي آينده بازار خوب نيست چرا كه نشان‌دهنده يك بيماري اقتصادي در ابعاد كلان است.

او با بيان اينكه در بسياري از بورس‌هاي معتبر دنيا نسبت قيمت به درآمد بورس خيلي بالاتر از بورس تهران است، توضيح داد:كاهش نسبت قيمت به درآمد بازار سرمايه نشان مي‌دهد كه چشم‌انداز اقتصادي مثبت نيست و به همين دليل است كه پول‌ها به سمت بازار‌هاي ديگر حركت مي‌كنند.



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: بورس
آرشیو
سون یازی لار
یولداش لار
سایغاج
ایندی بلاق دا : نفر
بوگونون گؤروشو : نفر
دونه نین گؤروشو : نفر
بوتون گؤروش لر : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
باخیش لار :
یازی لار :
یئنیله مه چاغی :