وبلاگ شخصي اكبر زواري رضائي
MUHASEBE - FİNANSMAN VE DÜŞÜNCELERİM
تاريخ : شنبه 31 اردیبهشت 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي

در سال 1959، يك خلبان ترك، چندين عكس هوايي براي مؤسسه ژئودتيك تركيه برداشت. هنگامي‌ كه مأموريت به پايان رسيد، در ميان عكس‌هاي او تصويري جلب نظر مي‌كرد تصويري از يك قايقي بزرگ كه بر سينه تپه اي، در فاصله بيست كيلومتري كوه‌هاي آرارات آرميده بود.
تصوير هوايي از فسيل كشتي كه محل آسيب ديدگي ناشي از برخورد به يك صخره در آن مشخص است. بلافاصله پس از مشاهده اين تصوير، تعدادي از متخصصان، علاقه‌مندبه پيگيري شدند. دكتر براندنبرگ از دانشگاه ايالتي اوهايو يكي از اين علاقه‌مندان بود. او كسي بود كه قبلاً در زمينه كشف تأسيسات روي زمين از طريق هوا، مطالعات دانشگاهي داشت و پايگاههاي موشكي كوبا را در دوران كندي كشف كرده بود. دكتر واندنبرگ با دقت عكس‌ها را مورد مطالعه قرار داد و اظهار كرد: «من هيچ شكي ندارم كه شيء موجود در عكس‌هاي هوايي يك كشتي است.» ۱۷ سال از آخرين تحقيقات در منطقه گذشت تا در سال ۱۹۷۶ يك باستان شناس آمريكايي به نام «ران ويت» تحقيقات جديد خود را در منطقه آغاز كرد. او بزودي با انجام محاسبات دقيق دريافت كه طول اين شيء عظيم الجثه بلندتر از طول يك زمين بازي فوتبال و اندازه آن به بزرگي يك ناو جنگي است كه كاملاً در زمين دفن شده است. اما كشتي كشف شده در زير گل و لاي قطوري دفن شده بود و بسختي به جز از ارتفاع قابل رؤيت بود. «ران وايت» و گروه همراهش كه مشتاقانه كار را پيگيري مي‌كردند، به جايي رسيدند كه تنها وقوع يك حادثه عجيب و نادر مي‌توانست راهگشاي كار آنها باشد:

از تحقيقات ران ويت مدت زيادي نگذشته بود كه در 25 نوامبر سال 1978، وقوع زمين لرزه اي در محل، باعث شد تا كشتي مزبور به طور شگفت آوري از دل كوه بيرون بزند و سطح زمين اطرافش را به بيرون براند. بدين ترتيب ديواره‌هاي اين شيء، شش متر از محوطه اطرافش بالاتر قرار گرفت و برجسته تر شد. بدنبال اين زمين لرزه، ران وايت ادعا كرد كه شيء مذكور مي‌تواند باقيمانده كشتي نوح باشد. سپس بدبيني‌ها به خوش بيني مبدل و اين سؤال‌ها مطرح شد: «اگر اين جسم عظيم قايقي شكل به طول يك زمين فوتبال، در ارتفاع 1890 متري كوههاي آرارات، كشتي نوح نيست، پس چه چيز مي‌تواند باشد؟ و اگر جسم كشتي نوح است، آيا طوفان نوح واقعاً بوقوع پيوسته است؟... آيا ما شاهد بقاياي كشتي افسانه اي حضرت نوح كه در كتب مقدس اديان جهان از آن صحبت شده است، هستيم؟» بررسيهاي زمين شناسي در نقاط مختلف دنيا، نابود شدن و مرگ‌هاي دسته جمعي موجودات زنده را بر اثر حادثه اي غير منتظره نشان مي‌دهد. برخي از اين حوادث با زمان طوفان نوح همخواني دارد.
وجود لايه‌هاي مخلوط فسيل شده حيواناتي چون فيل، پنگوئن، ماهي، درختان نخل و هزاران هزار گونه گياه جانوري، تأييدي بر اين واقعيت است. اين سنگواره‌ها كه بعضاً در برگيرنده حيوانات مناطق گرمسير با مناطق سردسير (در كنار هم) هستند، نشان مي‌دهند كه با فرونشستن آب، جانوران و گياهان خارج شده، در زير رسوبات مانده و به فسيل تبديل شده‌اند. تاريخ در مورد محل به گل نشستن كشتي چه مي‌گويد؟

داستان كشتي نوح از گذشته‌هاي دور مورد توجه اقوام مختلف بوده است. مورخان از ۲۰۰۰ سال پيش نقل كرده اند كه مسافران كنجكاو از قديم اين منطقه را در كوههاي آرارات كشور تركيه، مورد بازديد قرار مي‌دادند و گاهي تكه‌هاي كوچكي از آن به غنيمت برده مي‌شد. در تاريخ آمده است كه حدود ۸۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح، آشوريان اقدام به ورود به كشتي كردند و موفق به ورود به طبقه سوم آن كه در زير زمين واقع شده بود شدند. اين نشان مي‌دهد كه اقوام مختلف در مورد موقعيت جغرافيايي كشتي، متفقند.

تكنولوژي پيچيده در ساخت كشتي
اينجا صحبت از ساخت يك قايق كرجي كوچك هشت نفره با ظرفيت چند حيوان كوچك نيست. بحث بر سر تكنولوژي پيچيده اي است كه مهارت ذوب فلزات، ابزار پيشرفته و نيروي انساني حاذق مي‌طلبيده است. از آنجا كه ياران حضرت نوح تعداد بسيار كمي ‌بوده اند، اين سؤال پيش مي‌آيد كه نوح براستي چگونه اين كشتي را ساخته است. كشتي‌اي كه تاكنون از عجايب كتب مقدس به شمار مي‌رفت و اكنون يك واقعيت علمي ‌لمس شدني است. آيا نوح به تنهايي توانسته است كشتي ناوگونه خود را به طول يك زمين فوتبال و به وزن تقريبي ۳۲۰۰۰ تن بسازد؟ آيا ساخت يك كشتي با دست خالي با امكانات آن زمان، به گنجايش ۴۹۴ اتوبوس دو طبقه مسافربري با تصورات ما درباره قدما، همخواني دارد؟ براستي چه تعداد جانور و چگونه جمع آوري شدند و در كشتي جايگزيني شدند؟ آب و غذا چگونه تأمين مي‌شد؟ جانوران وحشي چگونه به سوي كشتي هدايت شدند؟...خوشبختانه تحقيق بيشتر در محل، حضور حيوانات را در كشتي يافت شده، تأييد كرد. كشف مقادير قابل توجهي فضولات حيوانات كه به صورت فسيل در آمده اند و از ناحيه خسارت ديده كشتي به بيرون رانده شده اند ، فرضيه ما را بيشتر به واقعيت نزديك كرد. علاقمندان به كاوش در مورد كشتي نوح بارها سعي كرده اند به درون كشتي فسيل شده راه يابند ولي هميشه با توده‌هاي عظيم سنگ و خاك نيمه ويران مواجه شده اند. در آخرين تلاشها، كاوشگران سعي كردند لايه‌هاي گل و لاي خشك شده اطراف كشتي را در هم بشكنند و از ميان بردارند تا شايد راهي براي ورود به اتاقكهاي زيرين كشتي پيدا كنند، اما خيلي موفق نبودند. در سال ۱۹۹۱، «گرگ برور» باستان شناس، بخشي از شاخ فسيل شده جانوري را كشف كرد كه از قسمت تخريب شده كشتي كه فضولات حيواني بيرون ريخته بودند، به بيرون افتاده بود. به تشخيص محققان، اين شاخ كه مربوط به يك پستاندار بوده است، مقارن با شاخ اندازي سالانه جانور به هنگام خروج از كشتي در آنجا رها شده است..

كشتي نوح: اسكلت فلزي، بدنه چوبي

آزمايشات دانشمندان وجود قطعات آهن را در فواصل منظم و معين در ساختار كشتي تأييد كرده است. باستان شناسان با كشف رگه‌ها و تيرهاي باريك آهني، الگويي ترسيم كرده اند كه حاصل كار به صورت نوارهاي زرد و صورتي بر روي كشتي علامتگذاري شد. آنها همچنين گره‌ها و اتصالات آهني محكم و برجسته اي را يافته اند كه در ۵۴۰۰ نقطه كشتي بكار رفته اند.تصوير برداري‌هاي راداري نشان داده كه در محل تصادم كشتي با صخره به هنگام فرود آمدن يا به عبارت ديگر به گل نشستن، نوارهاي آهني يا تيرهاي فلزي كج شده اند. آنها مي‌گويند كه استفاده وسيع و همه جانبه از فلزات در ساخت كشتي خارج از حد تصور ماست.
و اصنع الفلك باعيننا و وحينا (سوره هود، آيه37)و كشتي بساز زير نظر ما و مطابق وحي ما

كشتي نوح: اسكلت فلزي، بدنه چوبي


به نظر مي‌رسد كه تكنولوژي پيشرفته و رشديافته اي در آن دوران وجود داشته كه به هر حال حضرت نوح (ع) توانسته از آن بهره‌مند شود. تكنولوژي و تمدني كه ذهن ما را از تمركز بر روي بناها و اماكن منحصر به فرد در نقاط مختلف دنيا به اين نقطه از جهان معطوف مي‌كند. اكتشافات زماني جالبتر شد كه باستان شناسان توانستند طرح مشبكي حاصل از تقاطع تيرهاي فلزي افقي و عمودي بكار رفته در بدنه كشتي بدست بياورند. تصاويري كه نشان مي‌دهند ۷۲ تير فلزي اصلي در هر طرف كشتي به كاررفته است. به نظر مي‌رسد كه براي هر چيزي طرح و الگويي وجود داشته است. وجود اتاقها و فضاهاي كوچك و بزرگ در طبقات مختلف، نظريه وجود طرح مهندسي پيشرفته را تأييد مي‌كند. در طول تحقيقات، بررسيهايي در مورد تعيين طول، عرض و قطر كشتي انجام گرفته است كه متخصصان را قادر ساخته تا از جزييات كف كشتي، ساختمان و الگوي اوليه و مواد تشكيل دهنده آن اطلاعاتي بدست آورند. دستيابي به چنين كشفياتي مبهوت كننده بود، چرا كه در بسياري از مواقع، درك واقعيت كشف شده از حد تصور خارج بود.

كشف يك لايه غلافي و كپسولي شكل در داخل كشتي از اين جمله بود كه در واقع كشتي را به دو لايه يا پوسته اصلي مجهز مي‌كرد. اين آزمايشات، وجود ديوارهاي داخلي كشتي، حفره‌ها، اتاقها و دهليزها و همچنين وجود دو مخزن بزرگ استوانه اي را تأييد كرد. در اين آزمايشها كه به «اسكن‌هاي راداري» معروفند، معلوم شد كه دو مخزن استوانه اي بزرگ كه هر كدام چهار متر و ۲۰ سانتي متر بلندي و هفت متر و بيست سانتي متر عرض داشته اند و به دور هر يك از آنها كمربندي فلزي نصب شده بود، در نزديكي تنها در ورودي كشتي وجود داشته اند. در يكي از آزمايشات رادار اسكن كه به درخواست استاندار استان آگري تركيه انجام شد، معلوم شد كه جنس بدنه كشتي از سه لايه چوب به هم چسبيده تشكيل شده است. اين سه لايه با مواد محكم چسبنده، بهم چسبيده بودند.در سال ۱۹۹۱، يك عدد ميخ پرچ فسيل شده با حضور ۲۶ نفر محقق در بقاياي كشتي كشف شد. تجزيه و تحليل تركيبات اين ميخ وجود آلياژهاي آلومينيوم، تيتانيوم و برخي از ديگر فلزات را تأييد كرد.اين در حالي است كه گمان مي‌رفت در زمان حضرت نوح، آهن و آلومينيوم هنوز به مرحله كشف و استخراج نرسيده باشد. آيا ما نيازمند بازنگري در تاريخ استفاده و استخراج بشر از فلزات هستيم؟

لنگرهاي كشتي هم كشف شد!

بربلنديهاي تپه‌هاي اطراف محل كشتي، باستان شناسان چند جسم بزرگ حجيم سنگي يافتند كه در بالاي هر كدام سوراخي بزرگ تعبيه شده بود. اينها در واقع ابزاري بودند كه به علت وزن زياد به جاي وزنه يا لنگر به هنگام پهلو گرفتن كشتي به آب پرتاب مي‌شدند. چگونه و با چه نيرويي؟ دقيقاً نمي‌دانيم.

كتيبه اي كه ادعاي دانشمندان را اثبات كرد

روايت است كه حضرت نوح(ع) قبل از به زمين نشستن كشتي و فروكش كردن آب، پرنده اي را كه بايد مانند كبوتر يا كلاغ بوده باشد به بيرون فرستاد تا مطمئن شود خشكي نزديك است يا نه. بار اول پرنده با خستگي به كشتي بازگشت و اين بدان معني بود كه خشكي در آن نزديكيها وجود ندارد. بار دوم پرنده به كشتي باز نگشت و اين آزمايش نشان داد كه عمل لنگر انداختن نزديك است. [در كتاب مقدس كه گويا اين روايت از آن نقل شده، آمده است حضرت نوح(ع) ابتدا يك كلاغ را مي‌فرستد كه از فرستادن كلاغ نتيجه اي نمي‌گيرد و بعد از آن كبوتري را مي‌فرستد.] درست در دو كيلومتري شرق محلي كه كشتي هم اكنون قرار دارد، دهكده اي وجود دارد كه «كارگاكونماز» ناميده شده است. نام اين دهكده را چنين ترجمه كرده اند: «آن كلاغ نه توقف مي‌كند نه باز مي‌گردد.» محل كنوني كشتي در دل كوههاي آرارات از گذشته‌هاي دور، به منطقه هشت معروف شده و دره پايين منطقه، محله هشت نام گرفته است. چرا؟ [در كتاب "كشتي گمشده نوح" آمده نام اين منطقه به «تمانين» (Temanin) معروف است كه به معني «هشت» است. شيخ صدوق در كتاب عيون الاخبار از امام رضا(ع) نقل كرده است كه "نوح در همان محلي كه كشتي به زمين نشست قريه اي بنا كرد و نام آن را قريه «ثمانين» (هشتاد) گذاشت." همانطور كه مي‌بينيم بين كلمات «ثمانين» (هشتاد) و «تمانين» (هشت) از نظر شكل و معني شباهت زيادي وجود دارد.]
در نزديكي محل فرود كشتي در بالاي تپه، لوحه اي كشف شد كه ادعاهاي باستان شناسان را به طرز زيبايي اثبات كرد. كتيبه اي كه حداقل ۴۰۰۰ سال قدمت دارد. بر روي اين تابلوي سنگ آهكي، در سمت چپ، تصوير رشته كوههايي ديده مي‌شود كه در كنار يك تپه و سپس يك كوه آتشفشان قرار دارد. در سمت راست، يك تصوير قايقي شكل با هشت نفر انسان كنده كاري شده است... در بالاي سنگ كتيبه، دو پرنده در حال پروازند. كشف اين كتيبه همگان را به شگفتي واداشت. [كتاب مقدس، سرنشينان كشتي نوح را هشت نفر ذكر كرده است.] در واقعيت موجود، كوه آرارات در سمت چپ، تپه اي در كنار آن و قله يك كوه آتشفشان در كنار تپه وجود دارد.
...در پايان به برخي نكات در تأييد تحقيقات اشاره مي‌كنيم:
۱- «كتاب مقدس» مي‌گويد كه كشتي نوح در ناحيه كوههاي آرارات فرود آمده است.
۲- قرآن كتاب مقدس مسلمانان، مي‌گويد كه كشتي نوح بر روي كوه «جودي» نشسته است. كوهي كه در حال حاضر كشتي مورد نظر بر آن قرار دارد.
قضي الامر و استوت علي الجودي (سوره هود، آيه44)و كار پايان يافت و كشتي بر كوه «جودي» پهلو گرفت.
۳- آشور نصيربان دوم، پادشاه آشور (۸۵۹ – ۸۸۳ قبل از ميلاد) مدعي بود كه كشتي نوح در محلي به نام نيسير پهلو گرفته است. در فاصله كمتر از ۵۰۰ ياردي محل كشتي، دهكده اي وجود دارد كه اوزون گيلي نام دارد و پايين تر از آن بر روي نقشه‌هاي بسيار قديمي، محلي به نام نيسير يا نسير مشاهده مي‌شود.
۴- اسامي‌برخي اماكن در اطراف كوه آرارت نيز مي‌تواند با ماجراي طوفان و كشتي نوح مرتبط باشد؛ خود كوه آرارات در ميان ارمني‌ها به كوه «ماسيس» معروف است كه به معني «مادر جهان» است، «نخجوان» به معني «محل فرود» است، «اچميادزين» به معني «فرودگاه» يا «كساني كه فرود آمدند» است، «آرگوري» (Arghuri) نشان دهنده «پرورش درخت مو» است كه مي‌تواند يادآور كاشت درخت مو توسط حضرت نوح(ع) پس از پايان طوفان، آنطور كه در كتاب مقدس به آن اشاره شده باشد، دهكده‌اي نزديك به محل كشتي وجود دارد به نام «محشر» كه مي‌تواند يادآور مجازات جهاني مردم دنيا باشد- هم اينك دولت تركيه با اعزام گروههاي باستان شناس، كشتي را مورد حفاظت قرار داده و برخي از يافته‌هاي باستان شناسان براي حفاظت و مراقبت بيشتر، مورد توجه ويژه قرار گرفته اند. كشف چهار ستون فلزي فسيل شده كه هركدام ۱۲۰ سانتي متر طول دارند و از بخشهاي مهم در ساخت كشتي بوده اند، از جمله اين اشياء است كه هم اكنون در تملك وزارت معادن و فلزات تركيه قرار دارد.در دل كوههاي آرارات در نزديكي مرزهاي ايران و تركيه، جسم عظيم فسيل شده اي قرنهاست كه آرميده و طوفان مهيب را پشت سرگذاشته است. كشتي بزرگ و مجهزي كه يكي از پيامبران خدا را در رسالتش ياري داده است. اين فسيل غول پيكر، راز و رمزهاي بسياري در دل خود نهفته دارد. ماجراي آن قرنهاست كه مورد توجه بوده و دهها سال كانون كاوش‌ها و كنجكاويها خواهد بود. تحقيقات هم چنان ادامه دارد.



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: تركيه
آرشیو
سون یازی لار
یولداش لار
سایغاج
ایندی بلاق دا : نفر
بوگونون گؤروشو : نفر
دونه نین گؤروشو : نفر
بوتون گؤروش لر : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
باخیش لار :
یازی لار :
یئنیله مه چاغی :