وبلاگ شخصي اكبر زواري رضائي
MUHASEBE - FİNANSMAN VE DÜŞÜNCELERİM
تاريخ : شنبه 31 اردیبهشت 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي

نواب مصطفي قلي ميرزا كه از دربار همايون براي حكومت ارومي مامور شده رفت بعد از رسيدن آنجا روزنامه كه آمده بود نوشته بودند كه سرحدات آن صفحات در كمال امنيت و آسايش است و نواب معزي اليه هم قرار ديوانخانه در آنجا داده اند .علاوه بر آنكه صبح تا شام مشغول متوجه شدن امور خاص و عام است.ديوانخانه عدالت هم برپا كرده اند كه دادرسي فقرا و ضعفا شود.

شماره دوم –سال 1267

جبرئيل خان پسر صمصام خان بسرهنگي فوج جديد نصاراي ارومي و سلماس سرافراز گرديد.

شماره نهم – سال 1267

از قراريكه در روزنامه آذربايجان نوشته اند نواب مصطفي قلي ميرزا حاكم ارومي در انتظام امر آنجا بسيار اهتمام دارند از جمله شخصي را كه در جيرانلو عموي خود را كشته بود فرستادند گرفته و آورده بدست ورثه مقتول دادند كه بحكم شرع مطاع بقصاص رسانده باشند و نواب شاهزاده خود بقانون سلاطين سلف شبها بلباس تبديل گردش مي نمايند كه از امورات و نيك و بد شهر مستحضر باشند .چنانچه خانه حاجي حسين نامي را دزد بريده بود .دو شب متعاقب گردش كردند و دو نفر دزد را گرفته اند و بجهت اهتمام ايشان امور آنجا را انتظام و رعايا را آسايش حاصل است.

شماره دوازدهم –سال 1267

از ارومي نوشته اند كه فوج جديد افشار ابوابجمعي يوسف خان در اندك مدت از ارومي روانه مي شوند كه از راه تبريز بدار الخلافه طهران بيايند.

شماره دوازدهم –سال 1267

علي آقاي شكاك كه از جمله اشرار ولايت ارومي بود و در صوما مقام داشت و بواسطه ارتكاب هرزگي و دزدي و شرارت اوامر آن سر حد موقوف مي شود. نه بدست مي آمد و نه شرارتش موقوف مي شد و نواب مصطفي قلي ميرزا حاكم ارومي نيز درين اوقات بر حسب امر اولياي دولت قاهره ب هاستمالت و خوشي هر چه نوشته و آدم فرستاد كه به ارومي آمده قراري در كارش گذاشته شود كه امر آن سر حد مختل و فاسد نباشد چاره پذير نشد بعد يكدسته سرباز و يك نفر سلطان فرستادند كه شايد بي منازعه بيايد نيامده بلكه جمعيتي از عشيرت خود جمع آوري كرده بناي محاربه و مقاتله گذاشت و در مقابله دو نفر هم از سربازان كشته شدند .عاليجاه عسگرخان بمجرد استماع اين خبر يك فوج افشار را با صد و پنجاه نفر سواره برداشته رفته او را محصور نمود .حصانت قلعه با جلادت قشون دوامي نكرده خود و اتباعش را بالتمام دستگير نمودند.

چند نفر را كه قاتل آن دو نفر سرباز و شريرتر از سايرين بوده اند نواب مصطفي قلي ميرزا حكم بقتل آنها نموده بسزاي خود رساندند و علي آقا را با ده نفر از اتباعش بفوج جديد افشار سپرده بركاب همايون روانه ساختند.

شماره هفدهم

عاليجاه جبرئيل خان سرهنگ فوج نصاراي ارومي كه از دارالخلافه مامور شده بود كه رفته در ارومي فوج مزبور را بگيرد نزديك به سيصد نفر از فوج مزبور را گرفته و ما بقي آنها را نيز در اندك مدت تمام خواهد كرد.

شماره بيست و دوم – رمضان 1267

از قراريكه از تبريز نوشته بودند در بيست و چهارم ماه رجب در سمت سلماس تگرگ آمده بود است بشدتي كه در بعضي دهات آنجا حاصل را بالمره تلف كرده است .از آنجمله در قريه خسرو چنين خرابي كرده است كه هيچ محصول نمانده و اهالي و رعاياي آنجا بدارالسلطنه تبريز آمده بوده اند كه به نواب حشمت الدوله عرض نمايند و در ارومي هم همين تگرگ كه آمده بوده است خرابي زياد از قراري كه نوشته بودند رسانده بوده است.

شماره بيست و دوم- رمضان 1267



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: اورميه
آرشیو
سون یازی لار
یولداش لار
سایغاج
ایندی بلاق دا : نفر
بوگونون گؤروشو : نفر
دونه نین گؤروشو : نفر
بوتون گؤروش لر : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
باخیش لار :
یازی لار :
یئنیله مه چاغی :