وبلاگ شخصي اكبر زواري رضائي
MUHASEBE - FİNANSMAN VE DÜŞÜNCELERİM
تاريخ : شنبه 31 اردیبهشت 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي

مهرماه گذشته بود كه مسئولان وزارت علوم و مركز امور زنان و خانواده رياست‌ جمهوري براي اولين بار زمزمه‌هاي حذف درس تنظيم خانواده از دروس دانشگاهي را بر سر زبان‌ها انداختند. هرچند از آن زمان تا چندماه چندان خبري از اظهارنظرهاي اين مسئولان در اين مورد نبود اما بعد از آن معلوم شد كه در سكوتي چندماهه، نه تنها تصميم حذف درس تنظيم خانواده قطعي شده بلكه كتابي كه قرار است جايگزين آن شود نيز تدوين شده است. هرچند قرار بود از ترم بهمن، دانشجويان در كلاس‌هايشان به جاي كتاب تنظيم خانواده، كتاب «روانشناسي ازدواج و شكوه همسرداري» را بخوانند اما اين تصميم عملي نشد و حالا زهرا سجادي، معاون امور خانواده مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري، خبر ديگري را در اين مورد اعلام كرده است. او گفته است كه كتاب «شكوه همسرداري» از سال تحصيلي جديد در برنامه درسي دانشگاه‌ها گنجانده مي‌شود. اما نكته‌اي كه در ميان سخنان او بيشتر به چشم مي‌خورد اين است كه انگار قرار نيست كتاب تنظيم خانواده خلاف اعلام‌هاي قبلي حذف شود و بنابراين از سال تحصيلي جديد دانشجويان بايد دو كتاب را در مورد خانواده در واحدهاي درسي‌شان انتخاب كنند.

آنطور كه معاون خانواده مركز امور زنان گفته، كتاب شكوه همسرداري از ترم آينده در سرفصل دروس دانشگاهي گنجانده خواهد شد و بر اساس نتايج آخرين پيگيري‌ها در اين باره، ‌اين كتاب در كنار كتاب تنظيم خانواده تدريس خواهد شد و استاد مي‌تواند از هر دوي اين منابع براي واحد درسي خانواده استفاده كند.

او در حالي اين سخنان را بر زبان مي‌آورد كه قبل از اين گفته بود: « كنترل جمعيت و راه‌‌هاي پيشگيري از بارداري ديگر به دانشجويان آموزش داده نمي‌شود و از ترم بهمن، كتاب روانشناسي ازدواج و شكوه همسرداري در دانشگاه‌هاي كشور تدريس مي‌شود.» او حتي كتاب جمعيت و تنظيم خانواده را كتابي با رويكرد دولت اصلاحات دانسته بود: «رويكرد دولت اصلاحات، كاهش جمعيت ايران بود كه از اين جهت پيشگيري از بارداري را در بين زنان رايج كرده و آنها را تشويق به اشتغال بيشتر مي‌كرد و با رونق دادن مهد‌هاي كودك، فاصله بين مادر و فرزند را افزايش داد.»

اين سخنان و تغييرات بعد از آن اتفاق مي‌افتد كه در يك سال گذشته رئيس جمهور مكررا اعلام كرده است كه سياست‌هاي فعلي تنظيم خانواده در كشور را قبول ندارد و شعار «فرزند كمتر، زندگي بهتر» مورد قبول دولت نيست. احمدي‌نژاد معتقد است كه « فرمول دو بچه كافي است براي نابود كردن جامعه است. اين فرمول در نهايت ما را به اروپايي‌ها مي‌رساند كه امروزه گرفتار شده‌اند. اگر نگاهي به نخبگان بيندازيم مي‌بينيم كه بيشتر نخبگان در خانواده‌هاي پرجمعيت بزرگ شدند. شعار دو بچه كافي است متعلق به نظام‌هاي ليبراليستي و غربي است و ما قبول نداريم.»

اين سخنان رئيس جمهور و شايعه حذف درس تنظيم خانواده از دروس دانشگاهي باعث شد تا ديگر همه متفق القول باشند كه دولت دهم براي تغيير سياست‌هاي جمعيتي كشور خيز بلندي برداشته و اولين اقدام عملي ‌اش در اين مورد را هم از دروس دانشگاهي شروع كرده است.

اين در حالي ست كه كساني از درون دولت مانند علي‌رضا مصداقي‌نيا، معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان نسبت به اين تغييراها اعتراض دارند و معتقدند كه «اين امر مخل سلامت خانواده خواهد بود و وجود اين واحد درسي نه‌تنها در كاهش ابعاد خانواده كه در بهبود وضعيت سلامت مادر و خانواده موثر است» معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام كرده است كه وزارت بهداشت با هر تصميمي كه مخل اين ديد باشد، مخالف است.

اما حالا و اينطور كه معلوم است، انتقاداتي كه از سوي كارشناسان جمعيت و مسئولان برخي وزارتخانه‌ها در چندماه گذشته در اين مورد مطرح شده باعث شده تا مسئولان مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري از موضعشان كمي كوتاه بيايند و مذاكراتشان با وزارت علوم را با پيشنهاد وجود داشتن هر دو كتاب تنظيم خانواده و شكوه همسرداري در برنامه درسي دانشجويان پيش ببرند.

قانون جمعيت و تنظيم خانواده 2 خرداد 70 تاييد و تصويب و همان سال به سازمان‌هاي مربوطه از جمله وزارت علوم و آموزش و پرورش براي تهيه كتاب‌هاي دانشگاهي ابلاغ شد. كتاب تنظيم خانواده پس از اصلاحات متعدد از سوي كارشناسان علوم، امسال با تغييرات جديد به دانشجويان ارائه شد، اما اكنون براساس خبر معاون آموزش و پژوهش مركز امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري قرار است كه از ترم جديد كتابي كاملا متفاوت براي دانشجويان تدريس شود.



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: اخبار و مسائل آموزشي
آرشیو
سون یازی لار
یولداش لار
سایغاج
ایندی بلاق دا : نفر
بوگونون گؤروشو : نفر
دونه نین گؤروشو : نفر
بوتون گؤروش لر : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
باخیش لار :
یازی لار :
یئنیله مه چاغی :