وبلاگ شخصي اكبر زواري رضائي
MUHASEBE - FİNANSMAN VE DÜŞÜNCELERİM
تاريخ : سه شنبه 27 اردیبهشت 1390 | یازار : اكبر زواري رضائي
گوگل و قطع جي ميل و عذرخواهي مديران ارشد گوگل

گوگل بزرگترين موتور جستجوي دنيا و يكي از ارائه دهندگان مهم سرويس‌هاي مختلف بر روي وب است. اين جستجوگر از اول آوريل 2004 سرويس «جي. ميل» را در نسخه بتا به تعداد محدودي از كاربران خود عرضه كرد و از فوريه 2007 به صورت آزاد آن را در اختيار عموم گذاشت.

تا نوامبر 2010 اين سرويس پست الكترونيك در هر ماه 193.3 ميليون كاربر جديد داشت به طوري كه در مدت تنها 3 سال اين سرويس توانست از رقباي خود يعني پست الكترونيك ياهو و «هات ميل» مايكروسافت پيش افتد.

اما اين سرويس تاكنون حداقل دو بار دچار مشكل شده است. مشكلاتي كه مقامات گوگل را وادار به عذرخواهي از كاربران خود كرد.

سپتامبر 2009- روز سه شنبه اول سپتامبر 2009 سرويس پست الكترونيك جي ميل به مدت يكساعت و 45 دقيقه از سرويس خارج شد.

شركت گوگل پس از بروز اين مشكل بر روي وبلاگ رسمي اين سايت پستي گذاشت و ضمن عذرخواهي از كاربران خود نوشت: «مي دانيم كه در اين لحظه بسياري از شما در ورود به سرويس جي- ميل دچار مشكل شده ايد. اميدواريم كه بتوانيم در كوتاه مدت توضيحات مناسبي در اين خصوص ارائه كنيم.»

فوريه 2011- در 28 فوريه 2011 گوگل اعلام كرد كه در مدت يك به روزسازي سرويسهاي اين جستجوگر، يكسري مشكلات براي كاربران «جي. ميل» ايجاد شده است.

اين مشكل كه ظرف 12 ساعت حل شد گوگل را بارديگر وادار به عذرخواهي از كاربران كرد.

اين به روزسازي كه در نرم افزار آرشيوسازي گوگل انجام شده بود موجب شد كه صندوق پست الكترونيك 35 هزار كاربر از اين سرويس حذف شود.

آمارهاي اوليه از آسيب رسيدن به 150 هزار كاربر خبر مي‌داد، اما گوگل در پاسخ به اين آمارها اظهار داشت كه 200 ميليون اكانت «جي. ميل» وجود دارند كه در اثر بروز اين مشكل تنها حدود 35 هزار اكانت دچار مشكل شده اند.

«بن ترينور» معاون رئيس بخش مهندسي گوگل از كاربران «جي. ميل» عذرخواهي و خاطرنشان كرد كه در زمان كوتاهي اطلاعات از دست رفته كاربران را بازيابي خواهد كرد.


استفاده غيرقانوني مايكروسافت از يك كد نرم‌افزاري و عذرخواهي مديران مايكروسافت

آوريل 2007 ـ سيستم عامل ويستا يكي از تجربه‌هاي ناموفق غول نرم افزاري دنيا بود. تجربه تلخي كه شركت بيل گيتس را وادار كرد تا پيش از زمان تعيين شده، سيستم عامل ويندوز 7 را به بازار عرضه كند.

در اين راستا، در آوريل 2007 مايكروسافت به كاربران نسخه‌هاي آزمايشي سيستم عامل جديد ويندوز ويستا هشدار داد تا 31 ماه مي سيستم‌هاي خود را به نسخه تجاري كامل ويستا به روز كنند تا داده‌هاي ذخيره شده در رايانه‌هاي شخصي آنها از دست نرود.

مايكروسافت در قالب پست‌هاي الكترونيكي به كاربران هشدار داد كه شماره رمزهاي مورد استفاده براي دسترسي به نسخه بتاي ويندوز ويستا پس از اين ضرب الاجل عمل نمي‌كند.

مايكروسافت در اين فراخوان افزود: پس از تاريخ ياد شده، اين نرم افزار براي رايانه‌هاي شخصي كاربران تنها كاركردي 2 ساعتي خواهد داشت و كاربران فقط مي‌توانند داده‌ها را بازيابي كنند.

هر چند شركت ردموند در اين بيانيه عذرخواهي نكرد اما انتشار همين ضرب الاجل مي‌توانست حساسيت مشكل نسخه بتاي ويندوز ويستا را نشان دهد.

نوامبر 2009 ـ 16 نوامبر 2009 مايكروسافت به دليل استفاده از كد GPL2 از كاربران خود پوزش خواست. غول نرم افزاري دنيا در اين روز اطلاعيه اي را منتشر كرد كه به صورت غيرمستقيم استفاده نادرست از سيستم منابع بار روتين كد GPL2 را در ابزارهاي اجراكننده USB و DVD سيستم عامل ويندوز 7 تائيد مي‌كرد.

اين اطلاعيه پس از اينكه بعضي از وبلاگها مايكروسافت را متهم به نقض استفاده از ضوابط اين كد كرده بودند منتشر شد.
شركت بيل گيتس در اين اطلاعيه اظهار داشت: «پس از انجام بررسيهاي بسيار دقيق دريافتيم كه كد مورد نظر قادر نيست خبر نقض ضوابط را تائيد و يا رد كند. با وجود اين مايكروسافت آماده است تا پوزشهاي فراوان خود را به دليل استفاده غيرقانوني از اين كد و ايجاد مشكلاتي براي كاربران بيان كند.»

اسكايپ و قطعي سرويس Voip و پوزش اسكايپ از كاربران با ارسال پيامك

آگوست 2007- از روز پنجشنبه 16 آگوست 2007 سرويس تلفن از راه اينترنت (Voip) اسكايپ قطع شد. اين سرويس پس از دو روز كار خود را از سر گرفت.

در آن زمان اسكايپ بر روي صفحه اصلي سايت خود نوشت: «خوشحاليم كه مشكلات موجود حل شدند و موقعيت رو به بهبود است.»

سپس از صبح شنبه 18 آگوست 2007 اسكايپ با ارسال پيام كوتاه به حدود 220 ميليون كاربر خود در سراسر دنيا از ويتنام تا برزيل و از آلمان تا آمريكا از اين كاربران عذرخواهي كرد.

تعظيم رئيس تويوتا

اكتبر 2009- برپايه استانداردهاي ژاپني، مديران اجرايي به دليل اشتباهات شركتها به صورت عمومي و رسمي از مشتريان خود به خاطر مشكلات به وجود آمده عذرخواهي مي‌كنند و مسئوليت تمام اشتباهات شركت را در ارائه كالا و خدمات به عهده مي‌گيرند.

در اين راستا بارها نيز شركت تويوتا به خاطر نقص فني محصولات اين شركت خودروسازي از مردم عذرخواهي كرده است.



يكي از اين موارد در اكتبر 2009 اتفاق افتاد كه «آكيو تويودا» رئيس تويوتا از مشتريان خود پوزش خواست و اندوه و تاثر خود را به خاطر يك نقص فني مرگبار كه منجر به فراخوان پس گيري 3.8 ميليون خودرو شد ابراز داشت.

آنتن گيت «آي- فن»

جولاي 2010- ماه عرضه آي- فن نسل چهارم بود. تلفن همراهي كه دردسرهاي زيادي براي شركت استيو جابز به وجود آورد. به همين منظور استيو جابز با برگزاري يك كنفرانس خبري ضمن ابزار تاسف به خاطر اين مشكل درمورد راه‌هاي حلهاي آن توضيحاتي ارائه كرد.

وي ضمن قبول اعتراض كاربران ناراضي اعتراف كرد: «آي- فن 4 با آنتن مشكل دارد اما اين مشكل را تمام تلفنهاي همراه هوشمند دارند به طوري كه اگر آي- فن 3GS از هر 100 تماس x تماس را از دست مي‌دهد آي- فن 4 از هر 100 تماس بين x و x+1 تماس را از دست مي‌دهد.»

استيو جابز در اين كنفرانس خبري كه «آنتن گيت» نام داشت و جمعي از خبرنگاران، نمايندگان جامعه كاربران و وبلاگ نويسان مختصص را دعوت كرده بود گفت: «شايد آي- فن 4 بهترين محصولي باشد كه ما ساخته ايم. ما تاكنون بيش از3 ميليون دستگاه از اين توليد جديد را فروخته ايم اما به هر حال نه ما و نه تلفن همراهمان كامل نيستيم.»


عذرخواهي مرد شماره يك فناوري اطلاعات از كاربران


زباله هاي فضايي مقامات چيني را مجبور به عذرخواهي كرد

اكتبر 2010- مقامات چيني تا قبل از اكتبر 2010 هرگز در برابر خرابكاري‌هايي كه منجر به افزوده شدن مقادير زيادي زباله فضايي به مدار زمين شده است، معذرت خواهي نكرده و يا هيچ اقدامي جهت جبران اين خرابكاري‌ها انجام نداده بودند.

اما سرانجام زمان آن رسيد كه اين مقامات فضايي و دولتي زبان باز كرده و از شهروندان خود به خاطر بمباران زباله‌هاي فضايي دو روستا در چين عذرخواهي كنند زيرا ساكنان دو روستاي مجزا در جينگژي چين شب سوم اكتبر 2010 در اثر سقوط بخشهايي از راكت پرتاب ماهگرد جديد اين كشور، چانگ- اي 2 در اطراف روستا از خواب پريدند.


شدت برخورد اين قطعات با زمين به اندازه اي بوده كه روستاييان با ترس احتمال آغاز يك زمين لرزه از خواب پريده و به فضاي آزاد هجوم برده اند و پس از جستجو موفق به يافتن قطعاتي از راكت پرتاب چانگ- اي كه روز جمعه گذشته به مدار زمين پرتاب شده بود شدند.

زباله فضايي كه مقامات چيني را مجبور به عذرخواهي از روستاييان كرد

فاجعه فوكوشيما و عذرخواهي و گريه مرد شماره يك صنعت هسته اي ژاپن

مارس 2011- زلزله و سونامي 11 مارس 2011 ژاپن منجر به بروز يكي از بزرگترين فجايع 20 سال اخير شد به طوريكه در اثر اين زلزله و سونامي ناشي از آن نيروگاه اتمي فوكوشيما منفجر شد.

در اين راستا، 19 مارس سال جاري شماره يك صنعت هسته اي ژاپن و مسئول «تپكو»، شركت نيروگاه فوكوشيما طي يك نشست خبري در برابر صفحه تلويزيون ظاهر شد و رسما از مردم ژاپن عذرخواهي كرد و درحالي كه مي‌گريست اعتراف كرد كه شركت مسئول نيروگاه اتمي فوكوشيما با هدف آزمايش فناوريهاي نويني كه براي حفظ نيروگاه‌هاي اتمي توسعه يافته اند به عمد عمليات اضطراري خنك كردن راكتورها را به تاخير انداخت.

فروش اطلاعات «جي. پي. اس» به پليس هلند و پوزش از مردم

مي‌2011- اول مي‌2011 يك روزنامه هلندي فاش كرد كه شركت «تام تام» اطلاعات كاربران دستگاه‌هاي «جي. پي. اس» خود را به دولت اين كشور فروخته است و پليس براي جريمه رانندگان از اين اطلاعات استفاده مي‌كند.

شركت «تام تام» هلند يكي از غولهاي فناوري در ارائه دستگاه‌هاي «جي. پي. اس» است. روزنامه هلندي Algemeen Dagblad كشف كرد كه پليس هلند در حال بررسي اطلاعاتي است كه «تام تام» به دولت اين كشور عرضه كرده است.

هدف از اين بررسيها شناسايي رانندگاني است كه از محدوديتهاي سرعت تخطي مي‌كنند. به اين ترتيب پليس مي‌تواند با رديابي كاربران «جي. پي. اس»‌هاي «تام تام» در زمان واقعي رانندگان خاطي را متوقف كند.

درحقيقت، شركت «تام تام» اين اطلاعات را به سازمانهاي دولتي فروخته بود و تنها زماني كه پليس براي جريمه كاربران «جي. پي. اس» شروع به از اين اطلاعات استفاده كرد لب به اعتراض گشوده است.

«هارولد گوجين» رئيس هيئت مديره «تام تام» در اين خصوص ضمن عذرخواهي از اين موقعيت اظهار داشت: «تنها اكنون كه پليس از اطلاعات ما براي جريمه كردن رانندگان استفاده كرده است ما آمده ايم تا موضوع را بررسي كنيم ما اين اقدام پليس را نمي‌پسنديم چرا كه مشتريان ما آن را نمي‌پسندند.»

تعظيم سوني در مقابل كاربران «پلي استيشن»

مي‌2011- اواخر ماه آوريل گروهي از هكرها شبكه بازيهاي آنلاين «پلي استيشن» را هك كردند و باعث شدند اين شبكه كه به 77 ميليون كاربر خدمات مي‌دهد به حالت تعليق در بيايد.

روز 2 مي‌2011، مديران شركت سوني در پي ادامه اين مشكل و به منظور عذرخواهي از كاربران خود به شيوه سنتي ژاپني‌ها براي چند ثانيه در برابر كاربران تعظيم كردند.

«كازو هيراي» نايب رئيس شركت سوني گفت: «ما به خاطر دردسر بزرگي كه به وجود آورده‌ايم معذرت‌خواهي مي‌كنيم.»

تله بزرگ سايبري به شبكه سوني اطلاعات كاربران بسياري از سرتاسر جهان را در اختيار هكرها قرار داد.

مقامات سوني قول دادند تا شبكه خدمات اين شركت را مورد بازبيني دوباره قرار داده و از وقوع مجدد چنين دردسري جلوگيري كنند. اطلاعات به سرقت رفته از كاربران شامل نام، تاريخ تولد، آدرس ايميل و اطلاعات ورود به شبكه بوده است. در اين مراسم عذرخواهي، «كازو هيراي» از كاربران سوني درخواست كرد تا رمزهاي ورود خود را به سرعت تغيير دهند.


مديران سوني به خاطر دستيابي هكرها به اطلاعات كاربران به منظور پوزش مقابل ديدگان مردم تعظيم كردند


دريغ از يك عذرخواهي كوچك از مردم ايران

نمونه‌هايي از عذرخواهي مردان بزرگ فناوري و اجرايي دنيا به دليل اشتباهاتي كوچك و بزرگ در محصولاتشان را مشاهده كرديد. اين در حالي است كه در كشور ما متاسفانه نه تنها فرهنگ عذرخواهي مديران جايگاهي ندارد گاهي نيز اشتباهات خود را نمي‌پذيرند يا به ارگانها و مسئولان ديگر مرتبط مي‌دانند و تنها نكته اي كه در اين ميان ديده نمي‌شود رعايت حقوق كاربران است.

كابلهاي مخابراتي به سرقت مي‌رود و تلفنها و اينترنت مردم قطع مي‌شود اما دريغ از يك عذرخواهي براي 48 يا 72 ساعت قطعي ارتباطات، اينترنت بارها و بارها قطع مي‌شود اما هميشه لنگري مقصر مي‌شود و كسي عذرخواهي نمي‌كند، خودروي صفر، چند دقيقه اي پس از تحويل دچار نقص مي‌شود اما نه تنها عذرخواهي نمي‌شود بلكه نمايندگيهاي مجاز هم، مشكل را مشمول گارانتي نمي‌دانند و مشتري بايد دوباره هزينه كند، خودرو در مسير و در محل پارك به يكباره آتش مي‌گيرد و اين مشتري است كه سرمايه چند ميليوني خود را دود شده مي‌بيند و ...

متاسفانه فرهنگ عذرخواهي مديران جايگاهي در كشور ما ندارد اما اميد مي‌رود مديران فناوري كه خود را صاحب علم و دانش مي‌دانند نيم نگاهي به مشكلاتي كه خواسته يا ناخواسته محصولات صنايع آنها به مردم تحميل مي‌كنند داشته باشند. كار سخني نيست. كاربر محترم عذرخواهي مي‌كنيم!


گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: بازاريابي
آرشیو
سون یازی لار
یولداش لار
سایغاج
ایندی بلاق دا : نفر
بوگونون گؤروشو : نفر
دونه نین گؤروشو : نفر
بوتون گؤروش لر : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
باخیش لار :
یازی لار :
یئنیله مه چاغی :